Schoolnabije leermiddelontwikkeling en digitalisering 15 juni 2015 Door Arjan Meerkerk, projectleider Bronwijzer

Ruim 2000 leerlingen zijn aan het begin van dit cursusjaar enthousiast aan de slag gegaan met herziene editie Bronwijzer havo/vwo deel 1. Naast een informatieboek en opdrachtenboek biedt de methode een innovatieve online leeromgeving (Bronwijzer-applicatie). Inmiddels zijn er de nodige leerervaringen opgedaan met het werken met deze Bronwijzer-applicatie. Driestar educatief ontwikkelt de methode Bronwijzer schoolnabij en doet daardoor belangrijke leerervaringen op. Graag wil ik enkele ervaringen die we tot nu toe opgedaan hebben met u delen.

Gebruikerservaringen

Heel spannend in het afgelopen cursusjaar was de implementatie van de Bronwijzer-applicatie. Intussen hebben we via de functie ‘tips insturen’ veel bruikbare tips, suggesties en reacties van leerlingen (en docenten) gekregen. Een schat aan informatie voor doorontwikkeling van de applicatie en de bijbehorende content. Na een doorgevoerde update in maart 2015 schrijft Alise: ‘Ik vind echt dat jullie het super hebben verbeterd!’.Vuurduim-(1).png ‘Bedankt voor zover, als er nog meer probleempjes zijn dan horen jullie het van mij!’, schrijft Thirza. Het werkt zeer motiverend dat zoveel leerlingen ons op deze manier van feedback voorzien! Dat doet het projectteam wat hier hard aan werkt natuurlijk goed. Jan-Willem stuurde ons de  zelfgemaakte afbeelding hiernaast toe.    

Reacties van de meeste docenten zijn positief: ‘Goed dat Driestar educatief een flinke stap voorwaarts zet op gebied van online leren!’. Uiteraard zijn er ook docenten die er vragen over hebben. Zoals: ‘Wil ik eigenlijk deze kant wel op van digitalisering?’ Aanpassing van de lesmethode (deels digitaal aanbieden van oefenmateriaal) heeft in de beleving van sommige docenten ingrijpende gevolgen voor de manier van werken. Het een en ander is ook wel afhankelijk van mogelijkheden die je in de school hebt. We bekijken welke handreikingen we voor deze docenten kunnen doen. Door middel van methodebijeenkomsten en binnen vaksecties op scholen worden kennis en ervaringen tussen docenten gedeeld.

Doorontwikkeling

Naast algemene feedback op de werking van de applicatie krijgen we ook heel concrete verbetersuggesties van gebruikers. Van leerlingen zit dit met name op heel concreet niveau van de content of het systeem. Van docenten krijgen we vragen of het mogelijk is om meer zelf te kunnen arrangeren voor individuele leerlingen of groepen. Denk bijvoorbeeld aan het uitschakelen van basisvragen voor snelle vwo-leerlingen zodat zij uitsluitend de verdieping hoeven te doen. Of het uitsluitend aanbieden van basis- en herhalingsvragen voor de wat minder sterke havoleerlingen.

Schoolnabije leermiddelontwikkeling

De kracht van Bronwijzer is dat we leermiddelen schoolnabij ontwikkelen. Docenten als auteur of meelezers betrokken bij ontwikkeling van de methode. Verder zijn er jaarlijkse overlegmomenten (centraal en op locatieniveau) met docenten, ontwikkelaars en overige betrokkenen binnen de school. Er is sprake van korte lijnen tussen de ontwikkelaar en gebruiker. Hierdoor worden technische mankementen vroegtijdig gesignaleerd en verholpen.
Een boeiend leerproces waarbij het verbeteren van leren een doel op zich is…!

Kijk ook op de website voor de applicatie van Bronwijzer.