Recensie schrijven 6 oktober 2015 Door C.J. (CorJohn) van der Beek, onderwijsadviseur

Vele honderden kinderboeken heb ik in de loop der jaren gerecenseerd. Afgelopen week mocht ik een college geven in het kader van het project ‘Een boekje en een sinaasappel’ aan pabo-4 studenten, die het keuzevak Literatuur volgen.

Het project wil (zondag)scholen helpen in hun keuze van de uitgegeven boeken, die ze met kerst aan de kinderen willen geven. Een aparte Boekenwijzer wordt met het november nummer van DRS-magazine meegestuurd.

Het schrijven van een recensie is geen sinecure. Ik heb dat in het college proberen duidelijk te maken. Je zult in je tekst voorzichtig moeten schrijven van wat je van het boek vindt. Die auteur heeft dat boek eigenlijk niet voor de recensent geschreven. ‘De tekeningen zijn ouderwets en lelijk’, is best persoonlijk en zegt eigenlijk iets over de smaak van de recensent.

Natuurlijk zijn recensies niet zuiver objectief, het blijft een inschatting, maar je moet het zó schrijven dat de lezer zelf zijn eigen conclusies daar uit kan trekken. Bijvoorbeeld bij een boek over de boerderij schrijf je ‘Dit boek staat vol met allerlei interessante weetjes, zonder dat er veel verbanden kunnen worden gelegd’. De lezer kan nu zelf bepalen of dit boek geschikt is voor zijn of haar kind, zeker als hij weet dat het kind dol op weetjes is.

Grootste moeilijkheid bij de recensie is het beperkte aantal woorden dat je kunt gebruiken. De studenten mogen niet meer dan tachtig woorden gebruiken. In de beperktheid toont zich de meester. Dat geldt overigens ook voor deze weblog. Ik ben nu ook weer over de maximaal toegestane hoeveelheid woorden heengegaan.