Niet focussen op formats, maar op goed onderwijs 19 april 2017

Tijdens het vijfde symposium Verder met ParnasSys dachten ruim 200 deelnemers met elkaar na over hun onderwijs: hoe kun je relevante onderzoeksdata gebruiken om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren? Een verslag in woord en beeld.

Scroll naar beneden voor de foto's.

In ParnasSys zijn ontzettend veel gegevens opgeslagen met betrekking tot de leerlingen. ‘Het is een goede ontwikkeling dat scholen minder willen vastleggen om het vastleggen, maar relevante data willen bewaren’, vertelde onderwijsadviseur Bart Vollmuller tijdens de opening van het symposium. ‘Die relevante onderzoeksdata kunnen worden gebruikt om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Niet om te resulteren in eindeloze plannen, maar om op een onderzoekende manier na te gaan wat wel en wat niet werkt in de praktijk. Daarnaast is het ook belangrijk om na te denken welke data je doorgeeft, hoe je ouders en stakeholders informeert. Een visie op goed onderwijs en op de inzet van ParnasSys is dus noodzakelijk!’
 

Met drie prikkelende stellingen werd het symposium geopend. De deelnemers reageerden op deze stellingen met behulp van hun mobiele telefoon. De resultaten waren live te zien op het scherm in onze congreszaal. Het gesprek ging direct over de kern: hoe kunnen we ParnasSys beter gebruiken en een onderzoekende houding onder leraren stimuleren? De focus moet dan niet liggen op formats en schema’s, maar op goed onderwijs, betoogde Bart Vollmuller. ‘Het gaat om goede instructies, goede werkvormen en een goed pedagogisch klimaat. Als je dat allemaal wilt, dan ontkom je er niet aan om dingen vast te leggen. Maar dat doe je vanuit het wíllen vastleggen, omdat het je helpt!’

Een-op-een-actualiteitscheck

In de twintig workshops ging het over allerhande onderwerpen en vragen, zoals de mogelijkheden van het ouderportaal, het nieuwe onderzoekskader van de onderwijsinspectie, ZIEN!, leerlijnen en passend onderwijs. Dit jaar werden daarnaast voor het eerst een-op-een actualiteitschecks georganiseerd. De ontwikkelingen binnen het onderwijs, op de school en van ParnasSys vragen om een regelmatige heroverweging van de inzet van ParnasSys ter ondersteuning van de schoolorganisatie. Schoolleiders en ib'ers konden een uur lang een-op-een spreken met een onderwijsadviseur en in kaart brengen waar de winstpunten liggen. Een goede afstemming tussen praktijk en ParnasSys levert namelijk veel tijdwinst op én het betekent een impuls voor de kwaliteit van het onderwijs. Deze actualiteitscheck voorzag in een behoefte. Een van de deelnemers reageerde: "Heerlijk om op deze manier even al mijn vragen te kunnen stellen! Ik weet precies waar ik morgen mee aan de slag moet."
 
Het zesde symposium Verder met ParnasSys staat al gepland. Reserveer 18 april 2018 alvast in je agenda!
 

 

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.