Rekenboog voor ZML vernieuwd 17 april 2014

Rekenboog voor ZML is een zeer geschikt leerlijnenpakket om aan de slag te gaan met betekenisvol reken-wiskundeonderwijs. Door de recente vernieuwing van deze leerlijnen in de leerlijnenmodule is het nu nóg aantrekkelijker om deze leerlijnen te gaan gebruiken!

Structuur

Het leerlijnenpakket Rekenboog is volledig vernieuwd! Door de nieuwe structuur is het mogelijk om de percentages van álle leerlijnen van Rekenboog tegelijk op de groepskaart te tonen. Dat geeft de leerkracht een overzichtelijk beeld van het functioneren van de leerlingen op het gebied van rekenen. Wanneer je nu gebruik gaat maken van Rekenboog.ZML, kun je met deze nieuwe versie aan de slag.

Bronnen

Rekenboog biedt een praktische vertaalslag door de lesmaterialen die per doel beschikbaar zijn. Hiermee kun je als leerkracht direct aan de slag! Deze lesmaterialen zijn in het vernieuwde leerlijnenpakket als PDF-bestand gekoppeld bij de doelen. Hierdoor is nu álle materiaal direct in ParnasSys beschikbaar.
In de afgelopen periode heeft de SLO, de uitgever van Rekenboog, nieuwe katernen samengesteld met nieuw lesmateriaal. In het vernieuwde pakket zijn ook deze nieuwe katernen opgenomen. Hierdoor het lesaanbod nóg vollediger.

Aan de slag

Wil je zelf aan de slag met dit leerlijnenpakket? Wanneer je gebruik maakt van de leerlijnenmodule, kun je het leerlijnenpakket overnemen in ParnasSys via beheer > leerlijnenpakketten > overnemen. In de handleiding lees je hoe dit doet. Maak je gebruik van één van de CED-pakketten, en wil je de nieuwe leerlijnen van Rekenboog hieraan toevoegen? Je leest hier hoe je dat kunt doen.
Misschien maak je al gebruik van de oude versie van Rekenboog, en wil je hierin de bronverwijzingen naar de nieuwe katernen opnemen. In dit document zie je welke katernen vernieuwd zijn en bij welke doelen je deze katernen kunt gebruiken. Je kunt deze bronnen dan zelf toevoegen in je leerlijnenpakket.

Scholing

Driestar educatief ondersteunt scholen bij het implementeren van de leerlijnen uit Rekenboog met behulp van ParnasSys. Daarnaast bieden wij een traject waarin meteen de mogelijkheid er is om schoolbreed een impuls te geven aan het rekenonderwijs. Ook kunnen de leerkrachten verder geprofessionaliseerd worden in het gebruik van de lessen die binnen het project Rekenboog.zml zijn ontwikkeld.
Ben je geïnteresseerd in een begeleidingstraject rondom de implementatie van de materialen van Rekenboog.zml? Neem dan contact op met de orthopedagoog.

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.