Teams voorbereiden op lessen Wonderlijk gemaakt 10 juli 2014

Starten met de methode Wonderlijk gemaakt doe je niet zomaar. Een zorgvuldig voorbereidingstraject neemt drempels weg en helpt bij de afstemming tussen school en gezin. Dan nemen leerkrachten en ouders ieder hun eigen rol op in de seksuele vorming van kinderen.

Het nut van een teamscholing

Seksualiteit is een spannend onderwerp. Het helpt om als teamleden samen de visie uit te spreken, vanuit de Bijbel als bron en de huidige maatschappij als spiegel. Hoewel leerkrachten geoefend zijn in interactie met leerlingen, spelen er bij het thema seksuele vorming weer andere waarden en kwetsbaarheden mee die een goede voorbereiding noodzakelijk maken. Een teamscholing helpt leerkrachten om hun plek in de doorgaande lijnen van de methode te vinden en te zien welke bijdrage ieder levert aan het vormingsproces van kinderen rond dit thema.
 

Gesprekken binnen het team

Er ontstaan vaak mooie gesprekken tussen teamleden onderling. Een adviseur vertelt: ‘Door verschillende werkvormen is er veel gelegenheid om achter de denkbeelden en drempels van de teamleden te komen. Ik denk aan de kleurenkaartjes die het gesprek openen over hoe leerkrachten er in staan. Groen van de associatie met nieuw leven, rood van liefde en warmte, of juist van spanning voor de lessen, wit van reinheid of soms zelfs het zwarte kaartje van negatieve ervaringen. Ieder heeft zijn eigen associatie met kleuren en geeft daarmee iets van zichzelf weer. Praten via deze kleurenkaartjes of fotokaartjes versterkt de openheid en het onderlinge begrip rond dit thema.’ Juist doordat mensen zelf nadenken en reageren op elkaar, is te zien dat de lessen seksuele vorming deel worden van het team zelf.
 

Leerkrachten samen met ouders

Overigens is seksuele vorming bij uitstek een thema van ouders en leerkrachten samen. De communicatie met ouders heeft dan ook altijd een plek binnen een teamscholing. Vaak wordt een ouderavond georganiseerd en biedt de school de ouderbrochure van ‘Wonderlijk gemaakt’ aan alle ouders, waarin ouders kunnen lezen wat er in de lessen aan de orde komt en hoe ze daar thuis over in gesprek kunnen gaan. ‘Mooi dat we die doorgaande lijnen samen met ouders op kunnen pakken. Die ouderbetrokkenheid is een grote meerwaarde van Wonderlijk gemaakt’ beaamt een directeur.
 

Vertrouwen in de lessen

Na afloop van een teamscholing krijgen veel leerkrachten zin om te beginnen, hoewel schroom blijft bestaan. Dat is niet erg, want ook met blozen geef je een waardevolle boodschap door dat het gaat om een bijzonder en intiem onderwerp. ‘De start blijft wel even spannend, maar ik heb nu genoeg handvatten om aan de slag te gaan’ geeft een jonge leerkracht van groep 7 terug.  Voor sommige kleuterleidsters verandert er niet veel: ‘Deze onderwerpen sluiten heel goed aan bij thema’s die we al doen. Fijn dat we nu een basis leggen voor wat er in de volgende klassen volgt.’
 

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer C.J.B. (Kees) Ritmeester of kijk op onze website.

 

Meer nieuws