Werk je met leerlijnen en ZIEN!? Naast ZIEN! kun je nu ook een leerlijn gebruiken voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters. Deze is ingedeeld aan de hand van de ZIEN!-begrippen. Er zijn daarnaast twee varianten van een sociaal-emotionele leerlijn beschikbaar voor groep 3-8 en voor het ZML/VSO.
Waarom een leerlijn?
Wil je een leerling of een groep extra ondersteuning bieden op een bepaalde dimensie? Het is soms een kunst om in te schatten welke facetten van de ZIEN!-dimensie de leerling wel beheerst en welke niet. En wat kun je verwachten van de leerling? Met behulp van de leerlijn kun je snel zien wat de leerling wel en niet laat zien, en wat logische vervolgstappen zijn in de ontwikkeling. Dat maakt het uitzoeken van een bijpassende handelingssuggestie en aanpak een stuk gemakkelijker.
Groep 1-2
Werk je met leerlijnen Jonge Kind en ZIEN!? Dan kun je nu de leerlijn gebruiken om leerdoelen in te plannen in sublesgroepplannen en doelen af te vinken. De ZIEN!-vragenlijst kun je gebruiken als signalering om vast te stellen op welke dimensie de leerling of groep ondersteuning nodig heeft.
Ontwikkelingsniveau vaststellen
Vind je het lastig om vast te stellen op welk niveau de leerling functioneert? In groep 1 vertonen veel leerlingen, zeker als ze net op school komen, nog geen leeftijdsadequaat gedrag. Juist daarom hebben we voor de kleuters leerdoelen van de peuterlijnen van de CED-groep in een leerlijn gezet vanaf Stap 3 (ontwikkelingsleeftijd bij benadering 3;0-3;5). Zo kun je ook voor een leerling die op een lager niveau functioneert, het niveau bepalen en vervolgstappen formuleren.
Filteren
Het ZIEN!-profiel geeft al een indicatie welke dimensies aandacht behoeven en welke niet. Het is dus zeker niet nodig om voor elke leerling de leerlijnen in te zetten. Ook is het niet nodig om alle leerdoelen aan te bieden. Leg bijvoorbeeld de leerlijnen eens naast het ZIEN!-profiel. Welke doelen wil je met deze leerling/groep behandelen? Wat heeft de leerling/groep nodig, en wat denk je dat goed werkt bij deze leerling/groep?
Sociaal-emotionele doelen in module leerlijnen
De leerlijnen zijn op twee verschillende manieren beschikbaar. Werk je met de module leerlijnen? Dan kun je gebruik maken van het leerlijnenpakket ‘CED Basis SEO indeling ZIEN!’ of ‘CED Basis SEO indeling ZIEN! (Groep 1-2)’, of ‘CED SEO ZML/VSO’ waar de ZIEN!-dimensies met de leerdoelen als leerlijn zijn ingevoerd. Zo kun je meteen ook doelen die bij ZIEN! en de sociaal-emotionele ontwikkeling horen, opnemen in je sublesgroepplannen.
ZML-scholen die ervoor kiezen om te werken met de SEO-lijnen volgens de ZIEN!-indeling, kunnen de volgende lijnen uit het ZML/VSO-pakket de-activeren. Wanneer je gebruik maakt van het VSO-pakket zijn dat de leergebieden Leren taken uitvoeren en Leren functioneren in sociale situaties. Voor het ZML-pakket gaat het om de leergebieden Zelfbeeld en sociaal gedrag en Leren leren: werkhouding en aanpakgedrag. Alle doelen van deze lijnen zijn verwerkt in de andere lijnen.
Handelingssuggesties binnen ZIEN!
Werk je niet met de module leerlijnen, maar wel met ZIEN!? Dan kun je gebruik maken van de leerlijn die schematisch is weergegeven in het document dat je kunt vinden onder ‘Handelen’ of ‘Informatief’ (op het startscherm van ZIEN!). Wanneer je naar één van de indicatie-uitspraken op groeps- of leerlingniveau gaat, zie je hier het bestand met de leerlijn bij de handelingssuggesties staan.
Meer weten?
Wil je je er verder in bekwamen om aan de hand van het ZIEN!-profiel te beslissen waar je aan gaat werken en hoe je een plan opstelt? Dat leren we jou en het team graag tijdens een vervolgscholing! Je kunt er
hier meer over lezen.