Leerlijnen sociaal-emotionele ontwikkeling 26 januari 2015

Werk je met leerlijnen en ZIEN!? Naast ZIEN! kun je nu ook een leerlijn gebruiken voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters. Deze is ingedeeld aan de hand van de ZIEN!-begrippen. Er zijn daarnaast twee varianten van een sociaal-emotionele leerlijn beschikbaar voor groep 3-8 en voor het ZML/VSO.

Waarom een leerlijn?

Wil je een leerling of een groep extra ondersteuning bieden op een bepaalde dimensie? Het is soms een kunst om in te schatten welke facetten van de ZIEN!-dimensie de leerling wel beheerst en welke niet. En wat kun je verwachten van de leerling? Met behulp van de leerlijn kun je snel zien wat de leerling wel en niet laat zien, en wat logische vervolgstappen zijn in de ontwikkeling. Dat maakt het uitzoeken van een bijpassende handelingssuggestie en aanpak een stuk gemakkelijker.

Groep 1-2

Werk je met leerlijnen Jonge Kind en ZIEN!? Dan kun je nu de leerlijn gebruiken om leerdoelen in te plannen in sublesgroepplannen en doelen af te vinken. De ZIEN!-vragenlijst kun je gebruiken als signalering om vast te stellen op welke dimensie de leerling of groep ondersteuning nodig heeft.

Ontwikkelingsniveau vaststellen

Vind je het lastig om vast te stellen op welk niveau de leerling functioneert? In groep 1 vertonen veel leerlingen, zeker als ze net op school komen, nog geen leeftijdsadequaat gedrag. Juist daarom hebben we voor de kleuters leerdoelen van de peuterlijnen van de CED-groep in een leerlijn gezet vanaf Stap 3 (ontwikkelingsleeftijd bij benadering 3;0-3;5). Zo kun je ook voor een leerling die op een lager niveau functioneert, het niveau bepalen en vervolgstappen formuleren.

Filteren

Het ZIEN!-profiel geeft al een indicatie welke dimensies aandacht behoeven en welke niet. Het is dus zeker niet nodig om voor elke leerling de leerlijnen in te zetten. Ook is het niet nodig om alle leerdoelen aan te bieden. Leg bijvoorbeeld de leerlijnen eens naast het ZIEN!-profiel. Welke doelen wil je met deze leerling/groep behandelen? Wat heeft de leerling/groep nodig, en wat denk je dat goed werkt bij deze leerling/groep?

Sociaal-emotionele doelen in module leerlijnen

De leerlijnen zijn op twee verschillende manieren beschikbaar. Werk je met de module leerlijnen? Dan kun je gebruik maken van het leerlijnenpakket ‘CED Basis SEO indeling ZIEN!’ of ‘CED Basis SEO indeling ZIEN! (Groep 1-2)’, of ‘CED SEO ZML/VSO’ waar de ZIEN!-dimensies met de leerdoelen als leerlijn zijn ingevoerd. Zo kun je meteen ook doelen die bij ZIEN! en de sociaal-emotionele ontwikkeling horen, opnemen in je sublesgroepplannen.
ZML-scholen die ervoor kiezen om te werken met de SEO-lijnen volgens de ZIEN!-indeling, kunnen de volgende lijnen uit het ZML/VSO-pakket de-activeren. Wanneer je gebruik maakt van het VSO-pakket zijn dat de leergebieden Leren taken uitvoeren en Leren functioneren in sociale situaties. Voor het ZML-pakket gaat het om de leergebieden  Zelfbeeld en sociaal gedrag en Leren leren: werkhouding en aanpakgedrag. Alle doelen van deze lijnen zijn verwerkt in de andere lijnen.

Handelingssuggesties binnen ZIEN!

Werk je niet met de module leerlijnen, maar wel met ZIEN!? Dan kun je gebruik maken van de leerlijn die schematisch is weergegeven in het document dat je kunt vinden onder ‘Handelen’ of ‘Informatief’ (op het startscherm van ZIEN!). Wanneer je naar één van de indicatie-uitspraken op groeps- of leerlingniveau gaat, zie je hier het bestand met de leerlijn bij de handelingssuggesties staan.

Meer weten?

Wil je je er verder in bekwamen om aan de hand van het ZIEN!-profiel te beslissen waar je aan gaat werken en hoe je een plan opstelt? Dat leren we jou en het team graag tijdens een vervolgscholing! Je kunt er hier meer over lezen.

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.