Kindgesprekken aan de hand van ZIEN! 22 april 2014

Als leerkracht of intern begeleider communiceer je dagelijks met kinderen. Verbaal en non-verbaal, een schat aan informatie. Maar… praten we nog wel met kinderen in de hectiek van elke dag?

Gewoon praten! Waarbij ik als leerkracht een stapje terug doe, en mij wijd aan mijn moeilijkste taak: luisteren. Luisteren naar wat Marien, Mohammed of Sietske ècht zegt. Soms een vraag. Oprecht nieuwsgierig. Elkaar op waarde schattend. Gepland middels een kindgesprek, of ongepland als het moment zich voordoet. In dit artikel een aantal praktische tips, zowel over het gesprek als over het gebruik van de leerlingvragenlijst voorafgaand aan of tijdens het gesprek. 

Hoe voer je een goed kindgesprek?

Naast alle informele gespreksmomenten tijdens het buitenspelen, onder het fruiteten of in de rij naar de gymzaal is het noodzakelijk om tenminste één of twee keer per jaar officieel met al je kinderen in gesprek te gaan. Een goed gesprek voeren met kinderen kan lastig voor je zijn. Daarom een aantal praktische tips:
-          Plan een officieel moment waarbij het kind vooraf weet dat hij/zij aan de beurt is om met de juf/meester te praten en geef aan wat je met hem/haar wilt bespreken.
-          Geef vooraf aan waarom je met het kind wilt praten, dat het kind alles mag vertellen en wat er met de informatie gebeurt.
-          Stel het kind op zijn/haar gemak: zorg voor een ontspannen sfeer, ga zo mogelijk niet recht tegenover het kind zitten, en zorg dat je ongeveer op gelijke hoogte zit.
-          Vraag aan het kind wat hij/zij wil bespreken.
-          Stel open vragen en moedig het kind non-verbaal aan om te vertellen.
-          Gedraag je als een OEN: Open, Eerlijk en Nieuwsgierig.
-          Sluit het gesprek netjes af. Bedank het kind voor zijn/haar inbreng en het vertrouwen. Maak zo nodig afspraken.

ZIEN! en kindgesprekken

Werk je met ZIEN!? Dan heb je hiermee een prachtig instrument voor het voeren van kindgesprekken in handen!
 
Aan de hand van het ZIEN!profiel kun je in gesprek met het kind. Wat heb je als leerkracht geobserveerd bij deze leerling? Waar denk je dat het kind in kan groeien? En wat vindt het kind zelf? Nóg mooier is het wanneer je het ZIEN!profiel van je eigen observaties kunt leggen naast wat het kind van zichzelf vindt. Dat kun je door middel van de leerlingvragenlijst bevragen. De leerling vult dan 49 stellingen in die dezelfde zeven dimensies bevragen als de leerlingvragenlijst. Je leest op onze website meer over de leerlingvragenlijst.
 
 
De ZIEN! profielen die je krijgt na het invullen van de leerkrachtvragenlijst en de leerlingvragenlijst bieden veel aanknopingspunten voor een gesprek.
 
Bekijk onderstaand ZIEN!profiel eens. Waar zou je met dit kind over in gesprek willen gaan?
  
En wat zou je met het kind willen bespreken als je dit profiel vergelijkt met wat het kind zelf heeft ingevuld?
  
Opvallende verschillen wat je bij het kind geobserveerd hebt en hoe het kind zichzelf beoordeelt, zijn te zien bij Welbevinden, Sociale flexibiliteit en Inlevingsvermogen. Wat ziet je als leerkracht niet aan Sociale flexibiliteit en Inlevingsvermogen wat het kind wel bij zichzelf herkent? En wat maakt dat jij meer Welbevinden bij het kind ziet dan dat het kind zelf ervaart? En heel benieuwd ben je vast ook naar hoe het kind de relatie met jou en de medeleerlingen ervaart. Misschien ligt hier wel een sleutel. Laten we vooral gaan luisteren en zien wat we dan ontdekken!

Handelen

Natuurlijk wil je, als je door middel van het gesprek duidelijk is geworden waar het kind goed in is en waar het nog verder in kan ontwikkelen, als dat nodig is ook aan de slag. Zeker wanneer het om oudere kinderen gaat, kun je samen met het kind bespreken waar je aan gaat werken en hoe jullie dat gaan doen. Zo maak je het kind eigenaar van zijn ontwikkeling.

Scholing

Het voeren van kindgesprekken vraagt wellicht nieuwe vaardigheden, Zeker als het voeren van gesprekken met kinderen nieuw is op school. Onderwijsadviseurs van Driestar onderwijsadvies helpen het team daarom graag om de vaardigheden en kennis die nodig zijn om het voeren van kindgesprekken aan de hand van de ZIEN!-profielen te ontwikkelen. Voor meer informatie over de scholingsmogelijkheden rondom de leerlingvragenlijst, klik hier.

Meer nieuws