Hanteren van regels en stellen van grenzen: best lastig! 16 oktober 2014

Het Centrum voor Jeugd en Gezin in Neder-Betuwe besteedde vorige week volop aandacht aan de week van de opvoeding. Samen met verschillende organisaties werden activiteiten aangeboden voor scholen, ouders en kinderen. Driestar onderwijsadvies was gevraagd om in Opheusden een workshop te verzorgen over regels hanteren en grenzen stellen.

Samen met de ouders ging een deskundige van Driestar onderwijsadvies in gesprek over vragen als: Vindt u regels stellen en hanteren ook zo moeilijk? Welke regels vindt u belangrijk in het gezin? Op welke manier kunt u grenzen stellen? Helpt positieve aandacht echt het best?
 
Tijdens de workshop bleek dat ouders een positieve regel bedenken best lastig te vinden. Ook een goede straf bedenken valt niet mee.
 
De workshop bood praktische handvatten en tips, bijvoorbeeld over het opstellen van en regels en het bedenken van straffen. Een goede regel, is duidelijk, haalbaar, positief gesteld, samen besproken en uitgelegd aan het kind. Door (oudere) kinderen mee te laten denken en er samen over te praten, leren ze het waarom en de waarde van de regels begrijpen. Bij straf geven is het belangrijk dat ouders zich realiseren dat de regel en het gevolg duidelijk zijn en dat het kind iets leert van de straf. Het belangrijkste is echter dat het kind voelt dat je het straft omdat je van je kind houdt. De straf moet uitgelegd worden, en als het goed gaat, is een complimentje op z’n plaats! Peuters en kleuters vragen om een andere aanpak dan oudere kinderen. Bij de kleintjes helpt negeren of afleiden. Een time-out inlassen helpt bij kinderen van 2 tot 12 jaar: laat ze even afkoelen op de gang of op hun kamer. Als ze ouder zijn dan 8 jaar, kan een straf zijn dat je ze de gevolgen van hun handelen zelf laat dragen.
 
Marieke Sterk, onderbouwcoördinator en intern begeleider op de Hervormde School van Opheusden, was enthousiast. “De ouders waren heel betrokken en namen actief deel aan het onderwerp. Een ieder herkende zich er wel in dat regels hanteren en grenzen stellen niet eenvoudig is. Ze gingen naar huis met praktische handreikingen waar ze direct mee aan de slag kunnen.”
 
Ook een bijeenkomst over dit onderwerp? Neem contact op met L.J. (Laura) Zwoferink.

afbeelding-bij-nieuws-16-10.jpg

Meer nieuws

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.

    • Vijf jaar associate degree Pedagogisch Educatief Professional

      Hoera! De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad-pep) bestaat vijf jaar. Studieleider Evert de Bruin: ‘De afgelopen vijf jaar laten zien dat de opleiding voorziet in een behoefte. Onderwijs en zorg raken steeds meer vervlochten en daarbinnen kan de ad-pepper een mooie rol vervullen.’

    • Save the date: lectorale rede en installatie dr. Bram Kunz

      Op Deo Volente 13 juni 2024 hoopt dr. Bram Kunz zijn lectorale rede uit te spreken in de Sint Janskerk te Gouda. Het College van Bestuur van Driestar educatief nodigt u van harte uit aanwezig te zijn bij de installatie van dr. Bram Kunz tot lector van het lectoraat "Vorming van christelijke onderwijsprofessionals in de 21ste eeuw".