Groepsplannen verdwenen… ! ...?? en dossiervorming 19 september 2014

Herkenbaar? Je hebt een nieuwe groep en je wilt in ParnasSys kijken naar bijv. het groepsplan Rekenen van voor de vakantie. Je wilt immers zo goed mogelijk aansluiten. Je zoekt via Begeleiding => Groepsplannen… geen plannen. Je zoekt via Leerling => Begeleiding => Plannen… geen groepsplannen. Hoe zit dat eigenlijk?

Als het over groepsplannen gaat, werken veel scholen via het zogenaamde MickeyMouseModel (MMM). Dit houdt in, dat je het basisaanbod, de didactische onderwijsbehoefte en de aanpak voor één vak voor één planperiode beschrijft voor de hele groep via Begeleiding => Groepsplannen => Nieuw groepsplan opstellen. Dit is het ‘gezicht’ van de metafoor MM.

Binnen dit groepsplan-basisaanbod kun je het Tabblad ‘Uitvoering’ gebruiken om aan te geven welke leerlingen minder instructie nodig hebben en welke leerlingen voor dat basisaanbod meer instructie nodig hebben. Alle leerlingen werken binnen dit basisaanbod aan de dezelfde doelen.

Maar… als je op ‘opslaan’ klikt bewaart ParnasSys dit groepsplan bij de Groep. Het groepsplan is dus gekoppeld aan de groepstitel van dat schooljaar. Bijvoorbeeld: je groep heet ‘De Oase’ en daar zitten dan leerlingen in van leerjaar 5. Dan is het groepsplan gekoppeld aan ‘De Oase’ van het schooljaar 14/15. Gedurende dit schooljaar zal het groepsplan ook via de Leerlingkaart van alle leerlingen van De Oase te zien zijn. Maar zodra deze kinderen in schooljaar 15/16 in een nieuwe groep komen, bijvoorbeeld ‘De Lagune’, dan vind je die ‘oude’ groepsplannen niet terug bij De Lagune een ook niet bij de leerlingen van De Lagune.

Waar dan wel? Bij de groep van vorig jaar. Die kun je dan vinden door via het tabblad Groep het schooljaar op 13/14 te zetten, dan de groep op te zoeken en via Begeleiding de oude groepsplannen in te zien.

Dit hele verhaal geldt ook voor Notities, die op groepsniveau gemaakt zijn. Dus via de map van de Groep => nieuw document => groepsnotitie. Na ‘opslaan’ is zo’n groepsnotitie opgeslagen bij de groep en niet bij de leerlingen. ‘Oude’ groepsnotities zijn dus ook terug te vinden bij de groep van vorig jaar (of eerdere jaren).

Dossiervorming

Er is nog een ander punt dat hier bij speelt. En dat is dossiervorming. Niets van wat je in een groepsplan schrijft, komt in het persoonlijk dossier van het kind in ParnasSys terecht. Stel je schrijft in het groepsplan, tabblad Uitvoering, een aantal zaken op over één bepaalde leerling. (zie hierboven) Deze stukjes tekst komen niet in het persoonlijk dossier van de leerling terecht. Als er dan later een aanvraag of een verwijzing moet worden voorbereid, dan is er dossier nodig, waaruit blijkt, welke inspanningen er in het verleden al gedaan zijn om de leerling te ondersteunen. Een hele zoektocht met veel knip- en plakwerk binnen groepsplannen van de vorige jaren zal het gevolg zijn. En of het er dan allemaal cyclisch uitziet (doel, aanpak, uitvoering, evaluatie) is zeer de vraag.

Daarom is het nodig, dat elke leerkracht zich bij het maken van groepsplannen afvraagt of bepaalde aanpak/behandeling van een leerling belangrijk zou kunnen worden in het leerlingdossier in een later stadium. Als dat zo is, moet er voor zo’n leerling binnen ParnasSys anders gewerkt worden. Namelijk: je maakt individuele plannen voor deze leerling. Binnen de metafoor van MM hebben we het dan over de ‘oren’. Dit kan een lastige afweging zijn, want je probeert een leerling zo lang mogelijk optimaal te laten profiteren van het basisaanbod.

Wanneer is dan het moment om voor een leerling individuele plannen te gaan maken (moeten ook geëvalueerd en afgesloten worden). Binnen de metafoor van MM is strikt genomen dat moment aangebroken als een leerling moet werken aan niet behaalde (cruciale)doelen, uit een vorige planperiode; doelen die niet meer aan bod komen in de leerlijn. Maar soms is dit allemaal niet het geval en beheerst de leerling (misschien met veel moeite) de stof en kan dus meedoen met het basisaanbod.

In de aanpak of speciale onderwijsbehoefte van deze leerling is echter zoveel extra’s nodig, dat hier een individueel plan voor geschreven zou moeten worden. Dit kan via de Leerlingkaart => Begeleiding => Plannen => Nieuw individueel plan opstellen. Maar dit kan ook via de Groepskaart => onderaan de knop ‘Nieuwe individuele plannen opstellen (stap 1)’. Dan een vinkje zetten voor de naam (of bij nog een of meer leerlingen); dan op ‘… Stap 2’ klikken en het plan kan opgesteld worden.

Zulke plannen kunnen dan via Overzichten, Leerlingvolgsysteem, Begeleiding, Plannen Leerlingen opgevraagd worden, bijvoorbeeld per categorie of per plan. En dan rolt het hele dossier van de afgelopen jaren er in een keer uit compleet met doelen en evaluaties.

Veel succes met alle plannen binnen ParnasSys. Het gaat natuurlijk om de kinderen en het onderwijs. Daarbij is en blijft ParnasSys ‘slechts’ een hulpmiddel. (Maar dan wel een ‘fantastisch’ hulpmiddel.)

Heb je vragen over die artikel of wil je een reactie geven? Neem dan per e-mail contact op met G. (Bert) van der Mel, onderwijsadviseur.


Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.