Doelgericht en planmatig werken met ParnasSys in het SBO 23 april 2014

Werken met ontwikkelingsperspectieven en verschillende uitstroomniveaus kenmerken de actualiteit op SBO-scholen. Hoe kan er planmatig en doelgericht gewerkt worden?

Hoe differentieer ik in mijn groep? Hoe kan ParnasSys mij daarbij ondersteunen? In dit artikel lichten wij kort de mogelijkheden voor het planmatig en doelgericht werken met ParnasSys voor het SBO toe.

Groepskaart in ParnasSys

De ‘cockpit’ van waaruit de leerkracht in ParnasSys werkt, is de groepskaart. Voor jouw groep kun je het basisaanbod beschrijven in een groepsplan. Ook heb je op dit scherm de mogelijkheid om in één keer een plan aan te maken voor één of meerdere leerlingen, bijvoorbeeld voor de clustergroepjes. Dit plan kun je, indien nodig, aanvullen met leerling specifieke informatie en dit wordt vervolgens weggeschreven in het individuele dossier van de leerling. Op de groepskaart zie je de differentiatie overzichtelijk weergegeven in de kolom ‘Plannen’.


Module leerlijnen in ParnasSys

Veel SBO-scholen worstelen met de volgende vragen: Wat bieden wij leerlingen aan die bij één of meerdere vakgebieden een lagere uitstroom hebben? Aan welke doelen moeten we met onze leerlingen werken? En welk lesmateriaal zetten wij hierbij in? De module leerlijnen in ParnasSys kan hierbij ondersteunen. De module leerlijnen in ParnasSys is een planmodule, waarin de school leerlijnen kan opnemen en verschillende uitstroomniveaus en/of leerroutes kan toevoegen. De module leerlijnen geeft inzicht in welke doelen aangeboden moeten worden bij verschillende uitstroomniveaus, hoe de voortgang van de leerling is t.o.v. uitstroomniveau en ondersteunt bij het maken van werkplannen.

In de database bij de module leerlijnen zijn verschillende leerlijnen opgenomen die geschikt zijn voor het SBO. Onderstaand een overzicht:

  • Leerlijnen van het SLO Passende Perspectieven: Dit leerlijnenpakket bevat  verschillende leerlijnen voor rekenen en taal bij de uitstroomniveaus GL, BB/BK en PRO. Het is mogelijk om bij de leerlijnen van Passende Perspectieven een verwijzing naar methodematerialen van de methode Maatwerk over te nemen.
  • Leerlijnen van het SLO STAP: Compacte rekenleerlijnen. Bij deze rekenleerlijnen is het mogelijk om een verwijzing naar de methode WIG en Pluspunt over te nemen.  
  • Leerlijnen van het CED: Het CED biedt leerlijnen voor alle vakgebieden. Bij de leerlijnen van rekenen, mondelinge taal en schriftelijke taal is er een differentiatie bij de doelen opgenomen bij de uitstroomniveaus HAVO/VWO, VMBO-T, VMBO-BB en PRO.
  • Methodeleerlijnen van de rekenmethoden WIG en Alles Telt. Deze kunnen alleen overgenomen worden als u als school in bezit bent van de genoemde methode.
  • Leerlijnen voor de onderbouw.
  • Ook bestaat de mogelijkheid om eigen leerlijnen toe te voegen.

Consult werken met leerlijnen

Twijfel je wat voor jouw praktijksituatie geschikt is? Wil je ondersteuning bij het werken met ontwikkelingsperspectieven, leerlijnen en doelen? Wij adviseren je om vrijblijvend een consult in te kopen waarin wij met je meedenken wat voor jouw praktijksituatie geschikt is. Hierna heb je voldoende informatie om een gerichte keuze voor jouw school te maken. Voor meer informatie klik hier.



Meer nieuws