Differentiëren in het voortgezet onderwijs 27 januari 2015

Op dinsdag 20 januari jl. was het een gezellige drukte tijdens het vmbo-congres in de Reehorst te Ede. Hoewel de focus van het programma lag op de plenaire sessies en de workshops, hebben we toch een aantal inspirerende gesprekken gevoerd met beleidsverantwoordelijken binnen het vmbo.

Tijdens deze gesprekken bleek er bij de vmbo-betrokkenen uit ‘het veld’ behoefte te bestaan om meer te weten over Rekenen en Taal. Bovendien werden er veel vragen gesteld over hoe vmbo-leraren (meer) recht kunnen doen aan de verschillen tussen leerlingen. 

Differentiëren in het voortgezet onderwijs

Deze laatste vraag resulteerde in veel belangstelling voor het ontwikkelingstraject ‘Differentiëren in het VO’. Dit traject bestaat uit een zestal bijeenkomsten. Allereerst wordt met een groep (van maximaal 15) leraren nagedacht over wat goed onderwijs inhoudt en vanuit welke gemeenschappelijke visie (collectieve ambitie) er gedacht en gewerkt wordt. Vervolgens wordt stil gestaan bij wat een goede les is en hoe leerlingen uitgedaagd worden tot beter presteren. Differentiëren is namelijk een hogere orde vaardigheid, die veronderstelt dat de basisvaardigheden in het lesgeven op orde zijn.
vmbo-congres2-(1).jpg

Tijdens de derde bijeenkomst wordt, op basis van recente literatuur, nagedacht over hoe leraren (meer) recht kunnen doen aan de verschillen tussen leerlingen. Differentietools worden besproken en in de lespraktijk uitgeprobeerd. Elk mens is uniek, dus ook elke leerling. Er wordt duurzaam afgerekend met de ‘zesjescultuur’ wanneer leerlingen intrinsiek gemotiveerd raken. Ditzelfde principe geldt ook voor het leerproces van leraren; dat beklijft alleen als het aansluit bij hun eigen leerbehoeften.

Professionalisering onder leraren

Wil professionalisering onder leraren beklijven, dan is het tevens van belang dat er gewerkt wordt aan een zogenaamde professionele leergemeenschap, waarbij leraren elkaar (leren) coachen. Vragen als ‘Collegiale consultatie en intervisie; hoe doe je dat?’ komen aan de orde. Aan de hand van video-opnamen en verwerking van constructieve feedback hierop, zal iedere leraar zijn/haar eigen persoonlijke ontwikkelingsplan bijstellen. Daarnaast zal er kritisch worden gekeken naar wat wel of juist niet werkt en hoe deze professionalisering geborgd wordt. Het geheel wordt afgesloten met een certificaat, goed voor het (m.i.v. 2016 verplichte) bekwaamheidsdossier en een vermelding op Lerarenregister, voor degenen die hun professionaliteit serieus nemen. vmbo-congres3.jpg

Meer informatie

Wil je, net als de geïnteresseerden op het vmbo-congres, meer weten over hoe leraren leren differentiëren, neem dan telefonisch (0652581144 ) contact op met Kees van der Vloed voor een vrijblijvend gesprek op jouw school .
 

Meer nieuws

    • Cursus of post-hbo-opleiding: wat wordt jouw volgende stap?

      Als onderwijsprofessional ben je je leven lang gericht op leren, ook voor jezelf. Je wilt groeien als professional en dat gaat het beste als jouw persoonlijke groei, vaardigheden en kennis gecombineerd worden.

    • Online informatiebijeenkomst Taal actief 5 voor de christelijke school

      Van de veel gebruikte taalmethode Taal actief komt er een nieuwe versie; namelijk versie 5. Net zoals bij de huidige versie van Taal actief 4 is Taal actief 5 aangepast voor de christelijke en reformatorische scholen.

    • Driestar educatief gaat webwinkel volledig vernieuwen

      We hebben goed nieuws! Driestar educatief gaat haar webwinkel volledig vernieuwen.

    • Mooie scores Keuzegids voor de master Leren en Innoveren

      Studenten geven in de Nationale Studenten Enquête aan tevreden te zijn over de masteropleiding Leren en innoveren bij Driestar hogeschool die samen met de hogescholen CHE en Viaa gegeven wordt. Op vier van de vijf onderdelen scoort de master bovengemiddeld, en op één onderdeel gemiddeld. Dat is te lezen in de Keuzegids masters 2024.

    • Janneke de Jong-Slagman benoemd als lector Geletterdheid bij Driestar educatief

      Binnen het onderzoekscentrum van Driestar educatief start per 1 augustus 2024 het lectoraat Geletterdheid. Dit nieuwe lectoraat heeft als doel een bijdrage te leveren aan een positieve, inhoudsgerichte leescultuur bij zowel leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs als bij studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Dr. Janneke de Jong-Slagman is benoemd als lector en zal leidinggeven aan dit lectoraat.