De ZIEN!-vaardigheden in een leerlijn 30 oktober 2014

Met ZIEN! observeer je het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen. Vervolgens kun je met de handelingssuggesties aan de slag. Wil je extra tips hoe je kunt kiezen waar je met de leerling(en) aan gaat werken? De sociaal-emotionele leerlijnen kunnen je daar nu mee helpen!

Zowel voor het jonge kind (groep 1-2) als voor de andere groepen in het regulier onderwijs (groep 1-8) is een leerlijn ontwikkeld voor alle ZIEN!-dimensies. Daarbij zijn de leerlijnen gebruikt die ontwikkeld zijn door de CED-groep (CED Basis). Alle doelen zijn opnieuw geordend: Per ZIEN!dimensie zijn nu de doelen beschreven in een leerlijn. Je kunt voor iedere groep zien welke doelen relevant zijn, volgens de sociaal-emotionele CED-leerlijnen.

Waarom een leerlijn?

Wil je een leerling of een groep extra ondersteuning bieden op een bepaalde dimensie? Het is soms een kunst om in te schatten welke facetten van de ZIEN!-dimensie de leerling wel beheerst en welke niet. En wat kun je verwachten van de leerling? Met behulp van de leerlijn kun je snel zien wat de leerling wel en niet laat zien, en wat logische vervolgstappen zijn in de ontwikkeling. Dat maakt het uitzoeken van een bijpassende handelingssuggestie en aanpak een stuk gemakkelijker.

Filteren

Het ZIEN!-profiel geeft al een indicatie welke dimensies aandacht behoeven en welke niet. Het is dus zeker niet nodig om voor elke leerling de leerlijn in te zetten. Ook is het niet nodig om alle leerdoelen aan te bieden. Leg bijvoorbeeld de leerlijn eens naast het ZIEN!-profiel. Welke doelen wil je met deze leerling/groep behandelen? Wat heeft de leerling/groep nodig, en wat denk je dat goed werkt bij deze leerling/groep?

Groep 1-2

Werk je met leerlijnen Jonge Kind en ZIEN!? Dan gebruik je leerlijnen voor rekenen, taal, motoriek en spel, en gebruik je ZIEN! als signaleringsinstrument voor het sociaal-emotioneel functioneren. Wil je de ZIEN!-vaardigheden ook opnemen in je sublesgroepplannen, of wil je weten op welk niveau je leerling zich ontwikkelt? Misschien zie je in het ZIEN!-profiel wel dat de leerling benedengemiddeld of laag scoort op een bepaalde vaardigheid, en denk je dat de leerling een ontwikkelingsachterstand heeft. Juist daarom hebben we voor de kleuters een aantal leerdoelen van CED-peuters in een leerlijn gezet vanaf Stap 3 (ontwikkelingsleeftijd bij benadering 3;0-3;5), zodat je ook voor een leerling die op een lager niveau functioneert, het niveau kunt bepalen en vervolgstappen kunt formuleren.

Sociaal-emotionele doelen in module leerlijnen

De leerlijn is op twee verschillende manieren beschikbaar. Werk je met de module leerlijnen? Dan kun je gebruik maken van het leerlijnenpakket ‘CED Basis SEO indeling ZIEN!’ of ‘CED Basis SEO indeling ZIEN! (Groep 1-2)’, waar de ZIEN!-dimensies met de leerdoelen als leerlijn zijn ingevoerd. Zo kun je meteen ook doelen die bij ZIEN! en de sociaal-emotionele ontwikkeling horen, opnemen in je sublesgroepplannen.

Handelingssuggesties binnen ZIEN!

Werk je niet met de module leerlijnen, maar wel met ZIEN!? Dan kun je gebruik maken van de leerlijn die schematisch is weergegeven in het document dat je kunt vinden onder ‘Handelen’ (op het startscherm van ZIEN!). Wanneer je naar één van de indicatie-uitspraken op groeps- of leerlingniveau gaat, zie je hier het bestand met de leerlijn bij de handelingssuggesties staan. Werk je als ZML-of VSO-school met ZIEN!? De leerlijn is ook uitgewerkt aan de hand van de CED-leerlijnen voor ZML én VSO. Deze kun je binnenkort terugvinden onder de handelingssuggesties.

Taakgerichtheid

In de leerlijnen van de CED-groep wordt ook nadrukkelijk aandacht besteed aan taakgerichtheid en zelfstandigheid. Daarom is er daar een aparte leerlijn voor ontwikkeld. In ZIEN! valt taakgerichtheid onder Betrokkenheid. Voor de handelingssuggesties is deze leerlijn dan ook te vinden onder de indicatie-uitspraak bij Betrokkenheid.

Meer weten?

Wil je je er verder in bekwamen om aan de hand van het ZIEN!-profiel te beslissen waar je aan gaat werken en hoe je een plan opstelt? Dat leren we jou en het team graag tijdens een vervolgscholing! Je kunt er hier meer over lezen.

Meer nieuws